top of page
zwemmethode

wanneer mag mijn kind starten met zwemles
 

• Zelfstandig douchen.
• Met hulp en/of zelfstandig in diep water springen.
• Het gezicht bewust in het water doen.
• Voortbewegen in diep water, eventueel met hulpmiddel.
• Komen van verticaal naar horizontaal, eventueel met hulpmiddel.

Om echt te leren zwemmen is het belangrijk dat een kind hier motorisch, cognitief en sociaal-emotioneel ook aan toe is. Daarom hebben wij er voor gekozen om kinderen pas met 5 jaar te laten starten.
Tijdens de proefles beoordelen wij of uw kind eraan toe is om te starten met zwemles. 

Kinderen vanaf 5 jaar krijgen 1 op 1, 1 op 2 of 1 op 4 zwemles. Deze lessen duren 30 minuten en worden gegeven door gediplomeerde lesgevers welke in het bezit zijn van een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag).

Ouders worden op de hoogte gehouden van het leertraject:

  • Door directe communicatie voor of na de lessen.

  • 1x per maand is er kijk les en ruimte om vragen te beantwoorden.

  • Via ons online leerlingvolgsysteem kunt u de leerdoelen inzien.

Instap Traject

Tijdens het instap traject volgen de kinderen privélessen om watervrij gemaakt te worden. Hoeveel lessen hiervoor nodig zijn is geheel afhankelijk van hoe bang het kind daadwerkelijk is. Echter watervrij zijn is wel heel belangrijk om ook de zwemslagen goed te kunnen aanleren.

Het instap traject is een goede en leuke voorbereiding op de daadwerkelijke zwemlessen. Met het instap traject leren kinderen op een leuke manier de eerste vaardigheden die nodig zijn om later, tijdens de zwemlessen, de zwemslag goed aan te leren. Denk hierbij aan te water gaan, drijven, de ademhaling, survival, watertrappen en voortbewegen.

Als na een aantal privélessen het kind te angstig blijft in het water, dan kan er geadviseerd worden op om een later moment te starten.
 

Impliciet leren - spelenderwijs leren

Als kind doe je van jongs af aan al veel kennis op door te kijken naar anderen en vooral door dingen na te doen. Veel dingen worden dus al geleerd zonder het te beseffen. Kinderen die op zwemles komen, zijn nog erg jong, daarom proberen wij zoveel mogelijk bij hun belevingswereld aan te sluiten.

Door tijdens de lessen, materialen en opdrachten aan te bieden waarbij de kinderen  veel kunnen experimenteren, groeit hun zelfvertrouwen. Door deze manier doen ze zelf kennis op met nieuwe vaardigheden. Net als met leren lopen moeten ze eerst een paar keer vallen om te leren staan. Hoe meer een kind zelf heeft ontdekt, hoe groter de succeservaring.

Wij geven veelal spelenderwijs les, omdat dit voor kinderen het makkelijkste is. Elk spel heeft een doel in het leerproces! Impliciet betekent eigenlijk ´onbewust´ en expliciet ´bewust´.

Voorbeeld expliciete uitleg van duiken: 'Ga maar een beetje gehurkt met je tenen over de rand staan, met je armen helemaal strak tegen je oren. Doe je handen maar tegen elkaar en nu duik je in een boogje het water in, met je handen als eerst en je voeten als laatst'.
 

Feedback: Goed gedaan, je bent door de hoepel heen gedoken! Alleen je voet ging als eerste, moest dat? En je handen waren niet gestrekt, probeer het nog maar een keer en let dan even goed op dat je handen als eerste het water ingaan en dat je voeten blijven staan.

Voorbeeld impliciete uitleg van duiken: 'Kan jij als een dolfijn hierdoor heen?' (docent houd hoepel vast schuin boven het water)

 

Feedback: 'Wauw jij was een mooie dolfijn!' Kan je dat nu ook met een lange snuit? (voorbeeld met lange armen gestrekt langs de oren)

GEBRUIK MATERIAAL zwemles pakket*

 

Badmuts: de ervaring leert dat kinderen het erg leuk vinden om hiermee te zwemmen, ook met lang haar is dit een ideale oplossing om niet afgeleid te raken.

Zwembril: kinderen mogen zelf een zwembril meenemen, de docent bepaald wanneer deze wel of niet mag worden ingezet tijdens de zwemles. Wij gebruiken dit alleen als hulpmiddel in de beginfase.

Zoomers: (kleine flippers): dit zorgt voor krachtige borst en rugcrawl benen.

Puzzel: Dit is ons eigen beloningssysteem. Na elk behaald niveau krijgt uw kind 1 puzzelstukje van Meneer Drupp (onze mascotte). Als de puzzel helemaal af is mag het kind afzwemmen voor het Nationale C diploma.
Hulpmiddelen: Omdat wij lesgeven in een bad van 140 cm diep, werken wij met hulpmiddelen zoals zwemschijven, flexibeams of zwemkurkjes. Tijdens de les worden deze ook regelmatig even af gedaan, onder begeleiding van de docent.

foto-6-2.jpg
foto-1-2.jpg
Officieel zwemdiploma

 

De zwemlessen bij ´De Waterdruppel´ worden afgesloten met het Nationale Zwemdiploma C. Dit betekent dat uw kind zwemveilig is. In Nederland is uw kind zwemveilig als het aan de eisen van het Nationale Zwemdiploma C voldoet.

Zwemveiligheid kan je alleen behouden door oefening. Het is belangrijk om ook na het afzwemmen te blijven zwemmen. Om deze reden is het mogelijk om ook losse lessen af te nemen om de vaardigheden te kunnen bijhouden.

 

Klik hier om de eisen voor het Nationaal Zwemdiploma C te bekijken.

Nationaal-Zwemdiploma-C-voorkant-705x498.jpg
bottom of page